جهان امروز

مجتبی

جهان امروز

مجتبی

بیشتر از 8 دندان خود را پر نکنید!


به گزارش صدخبر  ،به نقل از ساینس الرت نوشت: «این مطالعه روی ۱۵ هزار نفر انجام گرفته‌ است و نتایج آن نشان می‌دهد میزان جیوه در خون افرادی که دارای هشت دندان پر شده هستند، نسبت به افرادی که هیچ دندان پر شده‌ای ندارند، ۱۵۰ درصد بیشتر است.

به گفته محققان دانشگاه جورجیا، پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مزمن است که بیشتر انسان‌ها آن را تجربه کرده‌اند و دست کم یک دندان پر شده در دهان دارند اما معمولا کسی درباره نوع موادی که دندان‌ها با کمک آنها پر می‌شود، صحبتی به میان  نمی‌آورد. ماده مورد بررسی محققان آمالگام دندانی نام دارد. نوعی ارزان‌قیمت و مقاوم از ترکیبات نقره که برای ۱۵۰ سال به عنوان ماده پر کننده دندان مورد استفاده قرار گرفته‌است اما ۵۰ درصد از این ماده را نیز جیوه تشکیل می‌دهد.

همین موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد، زیرا وجود مقادیر زیادی جیوه در بدن انسان می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌هایی در مغز، قلب، کلیه، ریه و سیستم ایمنی بدن شود اما این نکته همواره نادیده گرفته شده‌ است زیرا هر دندان پر شده به تنهایی برای وارد کردن آسیب به بدن کافی نیست.

به گفته محققان جیوه نوعی سم است اما قدرت آسیب‌زایی آن به مقدارش بستگی دارد. از این رو اگر تنها یک دندان پر شده داشته‌ باشید مشکلی ایجاد نخواهد شد اما اگر این تعداد به بیش از هشت دندان برسد، خطر عوارض این ماده در بدن افزایش پیدا خواهدکرد.

نیروی هوایی ارتش "کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودرو" ساخت


نیروی هوایی ارتش

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دستگاه کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودرو که توسط یکی از کارکنان نیروی هوایی ارتش ساخته شده، قادر است با انجام فرایند الکترولیز آب، مصرف سوخت خودرو را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. 
 
کارکرد این دستگاه بر اساس احتراق سوخت هیدروژن موجود در آب همراه با سوخت های دیگر موجود در سیلندر است که این امر موجب کارکرد بهینه خودرو، کاهش 50 درصدی آلاینده های ناشی از سوخت و همچنین افزایش شتاب اولیه می شود. 
 
ساخت این قطعه بومی به صورت کامل در داخل کشور انجام شده و آزمایش های مختلف کنترل کیفیت آن نیز در نیروی هوایی ارتش پایان یافته است. 
 
گفتنی است، این دستگاه که حاصل پژوهش های 3 ساله یکی از کارمندان نیروی هوایی ارتش است، قابلیت نصب بر روی همه خودروهای بنزینی و دیزلی را دارد. 

جدیدترین دستاورد نزاجا عملیاتی شد


به گزارش مشرق، «ربات مسلح نذیر 4*4»، «بلدوزر کنترل از راه دور» و «سامانه دود چند پارامتری ستار» جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش صبح امروز(دوشنبه) باحضور سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده این نیرو عملیاتی شدند.
 
ربات مسلح نذیر 4*4 قابلیت کنترل از راه دور و برنامه ریزی جهت انجام ماموریت‌های شناسایی و رزمی، توانایی حمل حدود 600 کیلوگرم محموله و قابلیت نصب یک سلاح متوسط موشک ضد زره یا تیربار 12/7 م م دارد. شعاع عملکرد عملیاتی این ربات مسلح بدون سرنشین 2 کیلومتر  است.
 
بلدوزر کنترل از راه دور نیز طراحی شده توسط کارکنان مبتکر گروه 433 مهندسی رزمی شمال غرب نزاجا است که قابلیت‌های کنترل از فاصله 1500 متر، قابلیت پاکسازی میادین مین، کنترل تمامی فرامین به وسیله اپراتور از راه دور در مناطق عملیاتی، انجام کلیه عملیات مهندسی با قابلیت انعطاف بالا، نصب بر روی کلیه بلدوزرها بدون ایجاد تغییر در فرامین و استفاده از تجهیزات داخلی با طراحی و فناوری بومی را دارد.
 
سامانه دود چند پارامتری ستار نیز توانایی مختل نمودن سامانه‌های لیزری، پوشش بصری در هنگام عملیات‌های عقب روی تاکتیکی و واکنش سریع، قابلیت مختل نمودن دوربین‌های حرارتی و قابلیت ساخت و به کارگیری در ابعاد مختلف بنا بر نیاز عملیاتی دارد. طراحی و ساخت این سامانه کاملا بومی بوده است.